Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

Mari Membebel Bersama Mak Buyong

Semalam mood mak buyong ada sikit jiwa kacau. Mungkin disebabkan hormon menjadi semakin sensitip. Atau disebabkan bulan puasa yang menjadi alasan untuk bersikap sabar dan pemaaf tapi kerana melayan sifat degil suruh sabar taknak dibuat, tapi buat jugak. So jadilah mak buyong yang petang-petang semalam jadi mak nenek yang bukan sikit membebel, tapi berbakul-bakul.

Pagi Isnin - o.k. Petang Isnin - k.o.Sepatutnya 16 Ogos, pukul 2.30 petang ada meeting antara pihak Jabatan dan pihak Taska. Ini first time saya nak menghadirkan diri dalam program keibubapaan. Dolu-dolu time kat KL, hasben yang mengwakilkan diri antara kami berdua disebabkan dulu Khayra dibawah taska kelolaan department hasben. Siap jadi AJK Taska lagi encik itu. Sekarang bila pindah Melaka, Khayra masuk taska dibawah jabatan saya pulak. So, otomatik saya yang menjadi wakil untuk segala meeting.

Disebabkan Unit saya ni terletak jauh dengan main department, saya kena tempuh traffic light MITC baru sampai kat tempat meeting tu. Kesimpulannya saya kena drive tengah-tengah hari buta meredah traffic light untuk menghadirkan diri. Bila sampai, parking dah lah penuh. Kena side parking celah-celah keta. Ok fine. Saya sampai pukul dewan mesyuarat pukul 2.25. Aik, apesal gelap je. Bukan ke Timbalan SUK yang chair. Kenapa diorang tak siapkan bilik meeting lagi. Tanya kat budak receptionist tu. Dia pun tak tau. Dia siap cakap mungkin orang-orang PSM tak sampai lagi kot.

Saya duduk kejap. Tunggu dalam beberapa minit. Ada sorang cik puan tu pun bertanyakan pasal meeting yang sama. Tapi pastu dia keluar kejap. Tak puas hati, saya terus call pegawai yang incharge. Dia cakap macam ni "Mintak maaf puan, hari ni meeting batal. Timbalan SUK ada meeting tergempar. Tak dapat chairkan meeting ni. Tadi area pukul 11 lebih saya dah suruh staff saya inform by phone setiap orang yang meeting batal". Pergh! Menyirap saya dengar. Buat pengetahuan,semalam HP saya langsung takde incoming call mana-mana. Saya dah tengok kat log pun memang takde sape-sape call.Saya sound dia balik "Lain kali tolong cek balik kalau dah inform. Saya tak dapat mana-mana call pun.Penat-penat saya datang sini." Berapa kali dia mintak maaf kat saya. Saya terus letak call. Geram la wei. Sepatutnya dia kena monitor staff dia ataupun makesure semua jemputan meeting dah diberitahu pasal pembatalan.

Agaknya kalau dia tengok keadaan saya yang membuyong ni, mesti lagi berjuta kali mintak maaf. Takpelah. Redha. Dengan perut buncit ni, saya balik ofis balik. Tapi geram punya pasal, saya melencong kt Mydin dulu. Heeee.Ala, kalau sesape dalam keadaan geram, mestilah nak buat sesuatu untuk melepaskan apa yang terbuku di dada.Saya pegi sana dengan harapan dapat sejukkan hati sikit dalam panas tengah-tengah hari buta tu.Alasan kukuh. Noktah.

Sampai kat parking Mydin, ada lagi yang membuat saya menyirap. Mentaliti orang kita kalau nak parking main suka-suka hati je parking. Tak peduli pasal orang lain. Kalau korang tak suka,boleh amik parking lain. Ceh, kalau semua buat camtu, satu keta amiklah tiga petak terus. Parking melintang, lagi bagus.Memanglah banyak lagi parking kat situ, saya pun takyah nak membebel pasal keta ntahapahapa parking tu.Tapi sisa-sisa geram tu ader lagi, membuatkan saya nak membebel. Tolonglah wahai saudara-saudari sekelian. Jangan susahkan orang lain kalau nak parking suka-suka mak bapak kita.
Dengan hati macam reporter, terus saya snap gambar keta depan ni. Saya parking keta betul-betul depan keta yang cantik tersebut. At least pun ko tegakkanlah tayar keta tu. Dah macam sakit pinggang plak tengok keta dok parking berkeadaan bengkok macam tu.Pastu amik side orang lain. Oklah,positive thinking, agaknya driver tu tak tahan nak pegi "membuang" kot. Tak menyempat nak parking elok-elok. Pastu berlari sekuat hati cari toilet. Entah-entah dah terkucil.Hahahaha. Biarlah. Suka hati saya nak imagine macam mana pun.

Niat lain untuk pegi Mydin nak beli pencuci muka. Sekali lagi....geramnya! Bayang pencuci muka tu langsung takde. Dua tingkat bangunan tu saya jelajah. Kat both, kat outle, kat dalam, semuanya tak jual pencuci muka saya tu. Geramnya! Ok,saya tau salah saya keluar waktu kerja, saya balik ofis yang sebenarnya sebelah Mydin tu. Sasaran bebelan yang pertama mestilah member-member ofis. Dengarlah citer saya yang tengah geram tu. Sebenarnya dah ok dah, tapi agaknya petang-petang dah takde modal nak bercerita, berbakul-bakul lah saya membebel.

Petang tu, hujan lagi. Hasben call bagitau dapat tiket pukul 6 petang. Huhuhu. Sedihnya saya. First, sebab hasben balik lambat. 2nd, kesian kat hasben tak sempat balik berbuka ontime. 3rd, saya berbuka sorang-sorang. Huwaaaa! Hasben dah pesan suruh makan dulu. Jangan tunggu dia balik. Kesian kat baby dalam perut lapar.Makan dengan Khayra, sambil suap nasi ke mulut, teringatkan hasben yang struggle balik rumah naik motor membelah hujan lepas turun bas.Alhamdulillah hasben selamat sampai kat rumah pukul 7.45 malam.Alahai nasib kami.

Itulah serba-sedikit graf hormon mak buyong yang turun naik semalam. Cuba kira perkataan bebel untuk entri kali ni.
6 Responses
  1. Narnirnurnarnirna Says:

    Ngeeeee


  2. Mrs Nageb Says:

    mak aiiihhhh rohana...bukan berbakul2 lagi tuh...dah berlori lori tuh..hehe


  3. Rizziela Says:

    Ini memang betul2 sakit hati ni..

    Kalau saya lagilah mengamuk..dah lah buyung..kenalah patah balik...ingat senang ke nak bawa perut ke hulu ke hilir kan?

    Tak per..bulan puasa..kita bersabar ajerlah ana ek?


  4. adoila..btl2 mencabar iman ni. dr mau cool akhrnya terbebel gak. sm la nsb ku smlm. di saat lgk setgh jam mau berbuka, hati ku asik membebel2 sbb bengang dgn org. huhu...


  5. Hanna Says:

    Narnirnurnarnirna a.k.a hasben saya
    Ghaaummm!

    Mrs Nageb
    Hehehe..pueh ati aku..


  6. Hanna Says:

    Rizziela
    Tu la kak..pasal tu la saya hangin sikit..skang ni dh nk masuk 8 bulan..terasa gak la bawak perut memboyot ni..huhu..

    Mykhalish
    Mu pun sama gak ke ila?..hehe..xpelah,org fhm kot mood org mengandung ni lain sket..best gak kadang2 membebel macam mak nenek nih..hahaha!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...