Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

Kenapa Khair Amsyar Tak Ada Walker?


Sejak zaman Khayra lagi memang saya tak pernah belikan walker.Sekarang Khair pun tak merasa naik benda alah tu.Salah satu punca saya tak belikan waker,sebab saya nak anak-anak saya berdikari belajar berjalan.Memang saya suka tengok anak-anak cuba explore kebolehan masing-masing.Disebabkan itulah, alhamdulillah Khayra start berjalan umur 10 bulan.Cerita Khayra berjalan ada kat entry ni dan ini.

Pengalaman yang saya tengok pada Khayra, dia akan menggunakan kekuatan kaki untuk dia berdiri dan memapah sikit-sikit.Mula-mula tengok dia rajin berdiri sendiri dengan memaut sofa atau meja.Lepas tu start belajar melangkah dengan memamapah dari meja ke sofa atau keliling katil.Sangat teruja time tu bila Khayra dah boleh berjalan bila nak masuk 10 bulan.Memang terkedek-kedek la saya tengok.Lagipun masa tu, Khayra memang dikategorikan baby kecil molek.Tak berapa nak tinggi (kalau ikut gen bapak dia memang tinggi galah,hmmm) berbanding dengan baby yang sama umur dengan dia time tu.

Sekarang ni Khair pulak nak menunjuk kebolehan.Sekarang baru 8 bulan,tapi dah eksyen berdiri lepas tangan.Saya pernah sekali nampak dia mula melangkah kedepan nak dapatkan saya.Pastu bom,jatuh terduduk,penyeklah cik pers kat montot tu.Haha.Sekarang ni memaut dari tv ke sofa,pastu amik kerusi kakak dia buat macam push walker.Padahal memang ada push walker warisan dari Khayra.Khair pun rajin berdiri sambil memaut apa yang ada pastu lepas tangan.Kat situ saya nampak baby berlatih menguatkan otot lutut dan kaki supaya lebih cepat tegap dan seterusnya mula melangkah.

Masa 1st time jadi emak,memang banyak yang saya gugel untuk jadi parents yang bagus.Ter search la pasal keburukan walker.Terus hati ni tertutup nak beli walker.Ayah saya selalu ingatkan belikan walker.Dari zaman Khayra lagi sampailah dak Khair ni.Dia risau tengok anak-anak saya berdiri pastu jatuh.Takut terhantuk kat bendul atau kepala terlentang kat lantai (ayah saya memang terlalu sayangkan cucu-cucu dia ni).Saya cakap dengan ayah, saya memang bagi extra monitor.Risau memang risau.Kebaikannya, alhandulillah anak-anak lebih cepat berjalan.Sekarang nak tengok Khair dapat beat tak Kakak dia.

Antara artikel pasal walker :


Ringkasan

  1. Daripada tahun 1990-2001, sebanyak 200,000 kecederaan kanak-kanak dilaporkan di AS berkait dengan baby walker. 3/4 daripada kes-kes ini disebabkan jatuh tangga.
  2. Pada tahun 1997, AS menetapkan garis panduan kepada ciri dan reka bentuk baby walker seperti ianya mesti besar supaya tidak boleh melepasi pintu atau tangga, dan mempunyai alat penahan (brake) apabila hendak terjatuh. Selepas tahun 1997, semakin kurang bayi yang terjatuh dari tangga. Malah, kebanyakan kejadian jatuh tangga hanya melibatkan reka bentuk walker yang lama (tidak menepati garis panduan). Adakah baby walker anak anda mempunyai ciri-ciri garis panduan ini?
  3. Tetapi, mengapa ingin mengambil risiko? Kerana padahal, walker tidak mempunyai sebarang kegunaan. Malah, ia tidak membantu kanak-kanak untuk berjalan dan ia juga melambatkan sistem tumbesaran motor, otot dan mental.
  4. Di Kanada, hukuman denda dan penjara dijatuhkan kepada mereka yang mempunyai baby walker. Di AS juga, para pakar kanak-kanak menggalakkan pengharaman baby walker.
Satu lagi artikel menarik daripada Eropah:   http://www.capt.org.uk/pdfs/factsheet%20baby%20walkers.pdf
  1.  Garis panduan reka bentuk walker di Eropah telah diperbaharui pada tahun 2005. Walker direka agar tidak bergerak laju dan ianya sepatutnya berhenti (brake) apabila hendak terjatuh.
  2. Jenis-jenis kecederaan kanak-kanak yang melibatkan baby walker: terjatuh tangga, kecederaan kepala, kebakaran air panas (mencapai cerek atau air panas di atas meja), mencapai objek tajam di tempat tinggi, keracunan (mencapai minyak wangi dan alkohol).
  3. Walker mengajar anak-anak berjalan adalah mitos di kalangan ibu bapa sahaja. Merangkak, duduk, berguling dan bermain blok adalah lebih untuk pembentukan minda dan fizikal.
  4. Walaupun sesetengah ibu bapa mengatakan walker selamat digunakan semasa kehadiran ibu bapa, tetapi kebanyakan kecederaan berlaku dengan pantas di depan ibu bapa dan anak mereka tidak dapat diselamatkan (70% daripada kes di AS).
  5. Di Kanada, penjualan baby walker telah diharamkan sepenuhnya.
Sumber dari Dr.Muna

Banyak lagi artikel keburukan walker.Just gugel je.

Tapikan saya tak pernah nak kondem emak-emak yang pakaikan walker untuk anak-anak.Itu adalah hak masing-masing.Anak adalah segalanya.

Antara gambar hero saya yang tengok lasak dan tak sabar nak berjalan.Adik Khair sayang,awak tu baru 8 bulan.Jangan gelojoh sangat ye.Gigi pun tak tumbuh lagi.Haha.








Selain daripada tu, saya pun rajin bagi senaman kat Kair.Pegangkan tangan dia,pastu suruh dia step kedepan.Dak Khair pun suka bila saya buat macam tu.Kaki dia kemain ligat lagi melangkah.Macam orang pijak kat lecak,tercicit-cicit kaki dia.Kelakau pun ada.Hahaha.

Biarlah orang cakap saya ni "ibu buku".Skema sangat.Dahlah takde walker, buai pun takde pastu pulak minum susu badan je.Old skul la sekali-sekala ye tak.Semuanya hanya nak buat yang terbaik untuk anak-anak.Yang baik kita ikut.Sekadar berkongsi...
2 Responses
  1. MyRule Says:

    Like this one..ammar pun i x belikan walker for the same reasons.. :p


  2. Hanna Says:

    waa,khair ada geng la..ammar dgn khair pun lahir x jauh tarikhnya..hehe...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...