Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

Hari Terakhir Dengan Ibu An, Hari Pertama di Kelas Melati

Salam semua.Hari ni hari kedua Khayra masuk kelas Melati.Seperti yang saya ceritakan dalam entri ini, sepatutnya Khayra tukar kelas start 4 Januari hari tu.Tapi disebabkan ramai ibu-ibu pengasuh yang bercuti untuk menguruskan anak-anak bersekolah,pertukaran Khayra dari Kelas Tanjung ke Kelas Melati dilanjutkan ke 6 Januari.

Lega hati saya apabila Khayra dapat lagi bermanja dengan Ibu An dia dalam masa 2 hari lagi sebelum bertukar pengasuh.Sebelum tu,Khayra dah tak jumpa Ibu An dia lebih seminggu sebab Kak Rehan cuti rehat.Nak jadikan cerita,hari Isnin hari tu,macam biasa saya melawat Khayra waktu lunch hour.Sebenarnya,saya pun membilang hari untuk melawat a.k.a menyusukan Khayra waktu lunch.Lepas ni tak boleh dah.Bila saya berjumpa dengan Kak Rehan, dia ceritakan reaksi Khayra pagi tadi.Kebetulan hari tu Kak Rehan masuk lambat sikit sebab urusan persekolahan anak buahnya.

Bila Khayra nampak je Ibu An,dia mintak dukung..then peluk Ibu An.Lama Khayra peluk, kata Kak Rehan.Di saat itu,Kak Rehan sangat sedih.Khayra pun tahu saat-saat begini sangat berharga untuk bermanja dengan Ibu An.Bergenang air mata Kak An.Tika Kak Rehan cerita pun saya dah bergenang air mata.Terbayang betapa eratnya kasih sayang antara Khayra dan pengasuh dia.Dua hari terakhir dengan Ibu An,Khayra tak boleh lepas dengan Kak Rehan.Pantang orang tu bangun,mesti Khayra menangis nak ikut.Alahai Khayra.Hari terakhir,petang tu saya jumpa sekali lagi dengan Kak Rehan.Ucap banyak-banyak terima kasih kat dia.Ibu An cium Khayra.Khayra just pandang Ibu An dengan harapan esok masih lagi dalam jagaan Ibu An.Tapi apakan daya sayang,esok Khayra kena pindah Kelas Melati.

Khayra bantai tidur puas-puas kat bilik Tanjung.Esok dah tak tidur kat tilam ni lagi dah.Syokkan.




Esoknya,iaitu 6 Januari (Rabu),buat pertama kalinya Khayra ditempatkan di Kelas Melati.Kelas Melati ni untuk kanak-kanak berumur 1thn++ - 2thn++.Tengok tahap perkembangan.Kalau cepat baby berjalan,cepat jugaklah pindah ke kelas ni.Kalau masa Kelas Tanjung dulu,saya terus hantar Khayra masuk dalam bilik.Boleh baring-baring kat tilam.Tapi bila kat Kelas Melati ni,diorang kena tunggu kat meja makan.Kena makan dulu baru masuk kelas / bilik masing-masing.Kalau baby macam Khayra kena duduk dalam high chair untuk baby.Mula-mula sampai,Nabila- baby yang sama batch Khayra dah menangis dah.Tak biasa dengan tempat tu.Khayra pun dah mula start nangis bila Ibu Pengasuh yang bukan Ibu An ambik dia.Tak kenal maka tak cinta,bak kata Ibu tu la.Saya masukkan Khayra dalam kerusi tu,lepastu cepat-cepat gerak dari situ.Memang dia tak biasa,tapi kena jugak train dia.

Pagi-pagi datang taska,Khayra kena duduk dalam high chair ni dulu.Tunggu untuk disuapkan makan.Sebelah Khayra tu Nabila.Gambar ni gelap kebetulan pagi tu taska black out.



Harapan moga Khayra tak melaung.Huhu.Tengah hari tu,perasaan ni rasa macam kosong je.Selalunya pukul 1,saya dah terpacak kat taska Khayra.Tapi sekarang tak boleh jenguk lagi.Waktu ni waktu Khayra tidur.Tak boleh jadi ni.Saya pergi jugak.Dalam pukul 1.45 saya sampai.Kebetulan jumpa dengan Ibu Ida.Ibu tu la yang jaga Khayra sekarang ni.Sebaya dengan saya,tapi anak dah 2.Yang tua dah tadika.Ibu Ida bagitau,Khayra taknak minum susu.Dia minta saya datang esok dalam pukul 10 pagi.Waktu menyusu untuk Kelas Melati.Saya angguk.Insyallah saya datang.Saya pegi ke bilik Khayra tidur.Nampaknya Khayra nyenyak tidur.Saya just jengah kat luar pintu je.Tak masuk pun.Tengok-tengok lebih kurang,saya gerak nak balik.Tapi hati ni nak masuk bilik Tanjung dulu.Jumpa dengan Kak Rehan.

Sekarang kak Rehan dah ada baby baru untuk dijaga.Jumlah sekarang ni 4 jugak,cuma 2 lelaki 2 perempuan.Dulu time Khayra, Kak Rehan jaga sorang baby lelaki je.Bilik Tanjung dengan Melati sebelah-sebelah je.Kak Rehan dengar Khayra menangis.Kak Rehan dah faham dah.Tapi disebabkan Khayra bukan lagi tanggungjawab Kak Rehan,dia just dengar je.Terusik hati dia bila dengar Khayra menangis.Sebak.

Petang semalam,bila ambil Khayra balik,bertembung dengan Ibu An.Khayra yang dalam dukungan saya terus nak terkam Ibu An.Ibu An dukung dia.Dan depan mata saya,baru saya nampak betapa rindunya Khayra dengan Ibu An.Lama Khayra peluk.Ibu An tepuk-tepuk belakang Khayra.Saya dan suami tengok je.Sebak.Khayra lambai Ibu An.Sekarang ni Khayra dah mula belajar yang sekarang dia bukan lagi jagaan Ibu An.Saya akan pastikan talian persaudaraan ini tak akan putus..Insyallah..

Coretan Ikhlas dari Saya...


7 Responses
  1. basicicon Says:

    sedihnye...kesian khayra yg merindu ibu An...


  2. Rizziela Says:

    baru baca...
    belum tengok..belum alami...

    tapi air mata dah berguguran....sian kat khayra...tentu ambil masa nak biasakan diri kan


  3. adeh..akak pun sedih baca cite ko ni dik. Nuha besok tk tau la macamana..dia pun susah gak nk dgn org yg dia tk biasa..


  4. PDM Says:

    Hey hanna, I found you! :)
    Hanna,
    Akak dulu pon mcm tu jugak.Sedih tu toksah cerita la nanges berjurai-jurai air mata.Tapi akak ni jenis degil, akak pegi je menyusu time before anak akak nak tido dulu.Tadi pergi nurseri waktu pagi dah tak nampak khayra.Lupa dia kat sebelah dah.InsyaAllah, ok lah dia adapt dengan ibu baru nanti.


  5. kakngah Says:

    Ape ni kak..cite sedih je.ni yg touching ni.alahai khayra..makin lame makin pandai.rindunye..


  6. Anonymous Says:

    alahai..sedihnya! touching tul! sian Khayra. sabar ya Khayra huhu..


  7. Hanna Says:

    basic icon
    nmpk sgt khayra rindu kt kak an..sob,sob,sob..

    Rizziela
    air mataku pun sama..menitis je bila terkenang khayra mcm tu..huhu..

    mrsharis
    bila baby dh biasa dgn pengasuh dia,mmg susah buat permulaan kan..khayra tgh struggle dlm 2-3 ari ni..

    PDM
    kak juli rock!..hehe,sy x brani lak nk langgar law diorg..xpe lah,biar khayra belajar beli kari,eh berdikari..

    kakngah
    kalau rindu meh dtg gombak..kita buat cupcake..oops!..hehe..

    eis
    ku pun touching gak..baca artikel sendiri pun leh syahdu lg..huhu..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...