Jalan2 Kuala Pilah

Ahad,29 Mac 2009 - Hari ni papa nk bwk mama & Khayra pegi Kuala Pilah...Member papa sama2 UiTM kawin...Mmg jauh tmptnya...Smpai sana Khayra jadi perhatian member2 papa...ialah kt situ Khayra sorg je baby...dari satu tgn ke satu tgn... Khayra mcm biasa la,maintain comel je...langsung x meragam...lagi2 kalau lelaki yg pegang...syok le tu...haha..balik KL Khayra betul2 letih...tdo je dlm keta...smpai rumah pun still tdo lg,agkt Khayra dgn carseat terus...xde la terjaga... Inilah keadaan Khayra pas balik dari Kuala Pilah...penat ye syg...sian dia...

UJIAN MTeST KPLI 28 MAC 2009

Ni 1st time ku ambik ujian MTeST KPLI ni...Mmg mencabar gak soalan2 dia...Pagi td Papa & Khayra hantar ku ke Sek.Men.Keb.Viviekananda kt Brickfield...Sian Khayra tengah tdo ku agkt dia masuk dlm keta...

Perjalanan dari Gombak ke Brickfield utk pagi Sabtu ni amat la senang dan mudah...keta x banyak...dlm 15 minit dh smpai...smpt ku call mak & ayah kt Melaka mntk doa restu...harap2 ku berjaya...

Kepada teman2 yg sama2 amik MTeST ni semoga kita berjaya,insyallah...Doa dan takawal selalu...exam result kuar 22 April 2009...check it out!

Aduhai baby ku yg aktif :)

Khayra dh semakin gayat nk meniarap...hehe...skang nk kalau nk mandikan dia,mesti amik masa yg lama bila nk buka baju...dia akan bantai meniarap...pantang letak kejap,dh berpusing bdn dia...geram aku..hihi..ini antara gambar dia time nk bukak baju utk mndi...




Mula2 ok lg...Khayra mmg excited bila dgr nk mndi













Sambil dia hisap tgn tu,dia mumbling sorg2...












Dia mula mengeliat...signal nk meniarap











Tu dia...dh terbalik dh bdn...









Konon2 nk kedepan...tp lom pandai lg...












Khayra suka meniarap la mama










Akhirnya ku dpt tgkp Khayra...jom kita mndi!!














Bila nk pakai baju pun mcm tu gak...kdg2 nk pakaikan diapers pun kena ikut stail Khayra yg meniarap tu...Kalau papa ada baru bole tolong pegang tgn Khayra, jgn bagi terbalik...ye la,kesian dia sejuk...kang pape hal kena colic camne...huhu...

Khayra Aktif di Malam Hari

Mlm td,Khayra susah nk tdo...mmg wktu dia tdo dlm pukul 11.30 ke atas...tp mlm td,dh la susah nk tdo,pastu aktif semacam...hehe..jenuh mama dgn papa layan dia...ada je yg dia mumbling..skang ni dia dh jumpa suara baru...sket2 nk jerit...bknnya nangis,tp saje2 je buat...kdg2 terperanjat mama dia ni bila dia menjerit kt sebelah telinga...aduhai ank mama..

so,citer mlm td,dh tepuk2 punggung dia,bagi tdo,tp x tdo2 gak...last2 ktorg biarkan dia main sorg2...agaknya dia tengok mama & papa dh tdo buat2 tdo,lama2 mata dia pun kuyu...laa,senang je...drp aktif hentak2 kaki,dlm brp second dh berlayar...
Siang hari dgn aktiviti dia yg nk menyusur plak

Khayra & Disney

Papa Khayra suka mengedit gmbr...dlu gmbr ku yg selalu dimanipulasikan oleh En.Suami...sekarang dh ada baby,Khayra la jd mgsa...tp mmg seronok tgk gmbr2 dh kena touch up...ye la,En.Suami kan graphic designer,mmg hobi dia...gmbr kt bwh ni baru smlm En.Suami edit,pas dia tengok entri ku psl Playhouse Disney Channel...enjoy!

Sempurna...

Masa mula2 kawin thn lepas (setahun dh ktorg kawin..uhuks!),lagu ni tgh meletup2 kt radio...so,bila dgr balik lagu ni,terkenang wktu baru2 kawin...hehe...Igt lg,masa layan lagu ni dlm keta ktorg nak pergi ziarah sedara mara..ialah nk kenal2 pengantin baru...lgpun lirik dia syahdu...begitu sempurna : )
Sempurna
by Andra And The Backbone

Kau begitu sempurna
Di mataku kau begitu indah
Kau membuat diriku akan selalu memujamu

Di setiap langkahku ku kan
selalu memikirkan dirimu
Tak bisa ku bayangkan
Hidupku tanpa cintamu

Bridge:
Janganlah kau tinggalkan diriku
tak kan mampu menghadapi semua
Hanya bersamamu ku akan bisa

Coda:
Kau adalah darahku
Kau adalah jantungku
Kau adalah hidup ku lengkapi diriku oh sayang engkau begitu sempurna .. sempurna

Kau genggam tanganku saat diriku lemah dan terjatuh kau bisikkan dan hapus semua sesalku

Reff:
Kau adalah darahku
Kau adalah jantungku
Kau adalah hidup ku lengkapi diriku oh sayang engkau begitu sempurna .. sempurna
Sayangku engkau begitu sempurna.. sempurna.. sempurna..



p/s:Papa+Khayra = Kau begitu sempurna

Nasi Goreng Cili Padi - Makan Malam Ku

Hidangan mkn kami selalunya simple...nasi goreng or mee goreng...weekend baru masak yg sedap2 sket (sedap ke?)...mlm td hidangan ku Nasi Goreng Cili Padi + Nugget + Keropok Ikan...Alhamdulillah...En.Suami suka dgn keropok ikan...tu lebihan menu minum ptg kami, lawan dgn nasi goreng cili padi...
Now u see it

Now u don't!

Playhouse Disney Channel

Rutin harian Khayra tengok Playhouse Disney Channel...memang la Mama dia yg bukakkan...tp lama2 dia syok aje...kalau tengok TV mesti duduk dlm baby carseat dia...seronok Khayra tengok gambar2 yg colorful tu...smpai goyang2 la carseat+rocker dia tu...syok le tu..hehe...antara *favorite Khayra ialah :
Handy Manny : sebab byk tools..Khayra tengok pelik je
Little Einstein : byk singing Mickey Mouse Clubhouse : ntah la,tp Khayra mmg suka
Khayra tengah kusyuk tengok Playhouse Disney Channel

p/s :*favorite Khayra berdasarkan kekerapan dia menghentak kaki sebab suka dan sambil dia cakap sorang2 : )

Tidur lah Puteri ku sayang...

Sejak Khayra nk masuk 3 bln,that means 2bln++,mlm2 Khayra dh bole tidur terus atas tilam...x payah la kena masuk buai dulu,pastu agkt Khayra tido atas tilam...mlm2 ku akan tepuk2 punggung atau bdn dia dgn lembut...dia mumbling dlu,pastu terus lena...siang hari je ku akan tidokan dia masuk buai...ialah senang ku nak buat keja2 rumah...kalau dia gerak2 bole buai pastu lelap balik...ini gambar smpt ku snap step by step Khayra tido dlm buai...

Step by step (edited by papa)

KALAU POMPUAN KATA KAT LELAKI

1) Kalau pompuan kata : oklah wak,kita sembang lain kali yek.
Maknanya : dah le tu...maleh dah nak sembang ngan ko..boring!

2) Kalau pompuan kata : tak pe,saya tak kisah..
Maknanya : sape kata aku tak kisah?

3) Kalau pompuan kata : kita kawan aje lah ekk..saya memang suka kat awak tapi saya suka sebagai kawan je
Maknanya : aku memang tak nak kat ko..kalo cakap kang penyek plak muka tu..

4) Kalau pompuan kata : eh....u call ekk?i tak de receive call dari u pun...
Maknanya : memang no ko naik tapi saja aku malas nak jawap

5) Kalau pompuan kata : lain kali je la kita keluar,i bz la sekarang ni...nanti i free i call u ,kay?
Maknanya : aku tak nak keluar ngan ko,tak reti2 bahasa lagi ke?

6) Kalau pompuan kata : i sebenarnya tak la memilih sangat.
Maknanya :sape kata aku tak memilih....please. .kalo nak makan pun harap aku belanja,boleh blah la...

7) Kalau pompuan kata :i tak kisah penampilan u macamana pun
Maknanya : ya Rabbi!selekehnya pak we aku...

8) Kalau pompuan kata : lain kali kita keluar lagi ekk?i kena balik balik cepat la...ada hal...
Maknanya : inilah first and last aku keluar ngan ko...

9) Kalau pompuan kata :saya suka lelaki yg mcm ni...mcm tu..bla...bla. ..bla...
Maknanya : excuse me!ciri2 tu tak de kat ko..so..paham2 sendiri la

10) Kalau pompuan kata : u keje kat mana?as what?
Maknanya :kalo setakat keje ntah hapa2 tak payah le ngorat aku...

p/s : Ntah hape2 ntah

Resepi Mee Hailam Hentam La Labu

En.Suami suka makan yg berasaskan mee..Setelah setahun asyik2 mee goreng,ku meneraikan diri utk msk mee hailam pulak...itu pun x tengok mana2 resepi...hentam saja lah..En.Suami kata ku buat jadi...tp termasin plak...
Ini kali kedua ku msk mee hailam...kali ni x masin,tp kurang kick sebab xde bwg goreng utk ditabur taburan...ku saje bg resepi ni,mana tau ada sapa2 nk try...


Gambar mee hailam yg dh tggl separuh

Bahan-bahan:
  • 3 ulas bwg merah
  • 2 biji bwg putih
  • Lada yg dh blend
  • Kicap
  • Sos tiram
  • Sos tomato
  • Isi ayam
  • Fish ball
  • Sawi
  • Lobak
  • Mi kuning
  • Tepung jagung
Cara membuatnya:
  • Tumbuk bwg2 tadi dan ditumis bersama sesudu sambal
  • Tggu garing,masukkan kicap,sos tiram & sos tomato (yg ni ku agak2 je,x sukat)
  • Masukkan isi ayam dan air sedikit,kacau tggu mendidih
  • Tambah air lg (yg ni byk sikit),masukkan lobak yg dh dipotong kecik2 (ku suka masukkan lobak dlu nnt xde la keras)
  • Masukkan fishball dan sawi
  • Tggu mendidih campurkan tepung jagung yg telah dikacau dgn air (fhm x ni)
  • Agak2 kepekatan dia,kalau cair tambah tepung jagung lg
  • Setelah mendidih baru la masukkan mi kuning,x payah lama2 takut mi kembang
  • Angkat dan hiaskan dgn ladang potong / daun bwg / bwg goreng
  • Selamat mencuba : )
p/s:boleh letak udang,sotong dll terpulang pd selera masing2

Detik Kelahiranmu...19 Disember 2008

Baby kami : Khayra Nur Rania

18 Disember 2008
  • abg dh start cuti 17 Dis,EDD 23 Dis..masih smpt lg..
  • g jln2 dgn mak abg,ank2 buah & adik2..beli ubat set bersalin
  • pastu singgah Jusco...mkn KFC...mak kata baik mkn sekarang,sok2 dh x dpt mkn camni
  • ku byk jln...laju plak tu..mak kata esok ko bersalin ni..
  • pastu blk rmh mak (rmh MIL sebelah kampung je)...mlm tu dlm pukul 9.45 mlm kuar darah...baru pas mkn KFC lg (td beli lain tapau bwk blk)..
  • brg2 nk pegi hospital x ready lg...abg yg kemas kan...aku dok atas katil diam2...
  • ktorg cdg nk pegi hospital esok pg...xnk kalut sgt...
  • ayah buatkan air selusuh...suruh minum sket..patutnya ku xnk...pengalaman member suruh minum ms dlm LR nnt..tp nk buat camne,ayah dh suruh,minum je la labu
B4 deliver
19 Disember 2008

  • abg dh tdo...tp aku?
  • ku dh start sakit 10 minit skali...asik kuar msuk toilet je...
  • abg suruh siap g hospital...dia x thn tengok aku sakit...
  • kejutkan mak,ayah & adik beradik
  • pukul 3 pg bertolak ke GH...abg smpt tuang minyak lg
  • smpai sana 1st time ku tahu rupanya nk tahu bukaan rahim brp cm,kena seluk rupanya
  • ku igtkan pakai pembaris..haha..jahilnya aku ni
  • baru 1 cm bukaan
  • pukul 5 pg,cek bukaan lg...aduhai Doktor lelaki daa...India plak tu...huhu...
  • abg temankan dlm wad smpai esok pg (xpe,ktrg dok dlm bilik utk sorg patient)
  • pukul 10 pg, cek bukaan...Dok kata dh 4-5 cm...jap lg kena tolak masuk LR..
  • Abg balik kejap amik mak dia...ibu ku dh smpai dgn Kak Ngah...
  • Semua dh ada,so pukul 11 pg aku masuk LR..smpt salam peluk cium dgn mak,MIL & abg..
  • Abg xleh msuk,coz x pegi kursus meneman
  • kontraksi masih 10 minit skali
  • apasal lama sgt..ku tggu je bila buleh bersalin...masa tu Jumaat...dlm fikiran mgkn pas Solat Jumaat baby kuar ni..
  • pukul 4 ptg,Doktor senior cek...rupa2nya bukaan aku baru 3cm...ceh!!
  • pg td yg cek aku kata 4-5cm tu Dok pelatih lgpun Dok tu kurus,mesti jari dia kurus gak...tidaaak!!...patutnya ku dlm wad lg...aku mgsa keadaan...
  • pukul 9.30 mlm ku dh start skt kuat (bygkan ku duduk dlm LR tnpa mkn & minum)...semua dh ready...
  • beberapa kali push,baby x kuar lg...ku kena push kuat lg...misi bg kata2 semangat...kepala baby dh nmpk,tp ku teran x kuat kata misi tu la
  • doktor pelatih dh kerumun...diorg dtg coz riuh rendah suara misi suruh aku push
  • dlm fikiran ku smpt lg fikir,kalau bedah pun bedah la...ku x daya lg..
  • akhirnya dgn saki baki kekuatan yg ada,ku teran sehabis daya...baby kuar separuh...dan ku teran lg,akhirnya keluarlah puteri sulung ku tepat pukul 9.58 mlm seberat 3.3kg dan 50cm pnjg
  • pas misi letak baby kt dada,diorg amik baby unk dibersihkan...ku terus pengsan tertido ...masa kena jahit,ku tido jugak...tp terasa jugak peritnya...
  • pukul 11 mlm baru ku keluar LR...abg qamatkan baby...kt luar ramai sedara mara ku tggu...
  • baby ku dinamakan Khayra Nur Rania bt. Khairul Nizam
  • Alhamdulillah,syukur kpd yg maha Esa atas pemberian ini



Hari kedua kelahiranmu














Sepet












Khayra Mula Meniarap

ini lah posing khayra bila dh bole meniarap

tmpt tdo khayra : )


Genap 3bln 2 ari, Khayra dh berjaya membalikkan badan dia...rasanya dua ari je dia berlatih utk meniarap coz start dia kena inject utk 3bln ari tu dia asik mengiring...pastu menjerit2 kalau xpat pusing...sian dia...mama la slalu terbalikkan utk Khayra...x aci mcm tu...hehe...dlm sehari bermacam2 percubaan dia buat...ktorg plak yg sorak sorai kalau Khayra sikit lg nk berjaya...riuh semacam dlm rmh tu,mcm kt konsert akademi fantasia plak..hihi...sekarang ni asal celik mata,Khayra mesti nk meniarap...kdg2 tu bila mama dia ni terlajak tdo,tengok2 dia dh meniarap kt sebelah..kus semangat,mana la tau muka dia tersembam ke...nasib baik x pape...ank mama ni cepat belajar...syg dia...muah!


Buat Permulaan

Ku punya waktu terluang utk mencoret kegiatan harian ku...Ku kan sekarang ni Fulltime Housewife...hehe...buat permulaan ni,ku masih lg hijau dlm arena pemblogan ni (buleh ke eja camtu)...nnt dh ada ide,akan ku corat-coret kan lg...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...