Semuanya Sakit

Hari ini dan semalam (Rabu & Khamis), saya berada dirumah. Tak bekerja. Mintak maaf kat kawan-kawan saya tak sempat nak jengah blog kawan-kawan semua. Ini tuntutan menjaga si kecil saya yang demam hari ni.Semalam saya jaga bapaknya yang demam.

Oklah,sebenarnya semua orang dalam rumah ni sakit. Mula-mula, saya la yang punca bawa virus. Lepas balik bercuti dikampung, saya diserang dengan dasyatnya virus selsema dan batuk. [yang ko tak sedar diri minum air batu bergelen-gelen macam orang mengidam tu buat hape?] Virus tu membawa saya kepada penyakit athma saya. Selasa malam, saya pergi klinik untuk amik nebulizer a.k.a sedut gas.Alhamdulillah, saya beransur baik.

Pukul 4 pagi, tengah masing-masing syok tidur, Khayra menangis. Saya tengok dia tak nak gerakkan tangan kiri dia. Kalau gerak,dia akan menangis. Saya dan suami sepakat nak bawak Khayra pegi klinik.Kat klinik 24 jam tu, doktor terus refer ke HKL. Takut tangan Khayra terkehel ke apa.

Dalam mamai-mamai tu, kitorg terus pegi emergency HKL. Risau gak kalau-kalau tangan Khayra patah. Dah siap X-ray [siap x-ray tau,mau tak risau saya] alhamdulillah tangan Khayra tak patah. Doktor cakap mungkin Khayra kena muscle pain.Pukul 6.30 pagi baru kitorang sampai rumah balik. Papa sempat tapau roti canai.

Hari Selasa semua ada kat rumah. Papa Khayra tiba-tiba pulak demam. Alahai. Kesian dia. Khayra dengan tangan tak berapa ok,ditambah pulak papa yang kesejukan dan lemah tak boleh bangun sebab demam.Saya nak bawak pegi klinik dia tak nak.Sebab tak larat nak bangun. Nasib baik saya dapat ubat antibiotik dan demam masa cek athma hari tu.Boleh papa Khayra makan. Berbekalkan ubat tu, papa Khayra tidur je la hari Selasa hari tu.

Tangan Khayra saya tengok beransur baik. Dia dah boleh gerakkan siku. Lepas saya urut sikit-sikit dengan sapu ubat otot yang doktor klinik 24 jam tu bagi,Khayra dah boleh gerakkan jari.Lama-lama Alhamdulillah, tangan Khayra pulih sepenuhnya. Saya dan suami pun tak berapa pasti Khayra sakit apa. Saya dah telefon taska untuk kepastian.Mana tau Khayra terjatuh ke.Tapi pengasuhnya cakap takde.

Lepas semuanya sembuh [papa Khayra terus baik demam lepas bangun tidur yang lama hari Selasa hari tu], hari ni (Khamis) dah bercadang nak kerja balik. Pukul 1.30 pagi satu badan Khayra pulak yang panas.Kelam-kabut saya amik air asam jawa lumur kepala dan badan Khayra. Tengok suhu dah cecah 40 darjah celcius.Takut woo.Bagi makan ubat demam,then pagi tadi kepala Khayra still panas lagi.Cuma tak sepanas malam tadi.

Papa Khayra pegi kerja, saya la yang tinggal menjaga si kecik saya tu.Sekarang dia tengah tidur. Saya tak bawa dia pegi klinik sebab suhu badan Khayra dah turun. Lagipun ubat demam dia ada lagi. Papa Khayra amik leave 2 jam tadi balik rumah jengah anak kesayangan dia. Lepas tu Khayra makin sembuh.Alhamdulillah.

Doakan kesihatan Khayra baik ye kawan-kawan. Oh ye, saya ada berita terkejut nak bagitau ni.Tapi tunggulah dulu.Insyallah hari Isnin nanti saya bagitau.

9 Responses
  1. eis Says:

    syukurlah Hanna sekeluarga dah sembuh. berita terkejut? Khayra nak jadi kakak eh?


  2. mrsharis Says:

    sian khayra..semoga cepat sembuh yer khayra.
    BErita terkejut?? nk join kak lia ker? tu papa khayra dah demam tu2..(hubby kak tiap kali kak peknen dia mesti demam :p)


  3. mamalieyna Says:

    eeii takut gk kalo anak demam panas tetiba ni..ni dh ok sket kan..hope baik sepenuhnya lah ye..sian..sume org kt umah tu..!


  4. Rizziela Says:

    siannyer kyra...

    mcm mana boleh jadi mcm tu ek tangan kyra...

    harap tak ada apa-apa masalah yer Hanna...semoga Kyra cepat sembuh yer sayang


  5. semoga Kyra cepat sembuh! acik wa doakan yang terbaik buat Kyra...


  6. bena Says:

    nenek doakan kyra cepat sembuh dan makan banyak2 tau nanti cepat besar


  7. heri Says:

    nice blog... visit my blog yaa !!!


  8. Hanna Says:

    eis

    alhamdulillah..thanks eis..

    khayra nak jadi kakak ke?biar betul ni..

    mrsharis

    alhamdulillah,khayra dah baik sikit..boleh ke join akak?..nnt sy fikirkan blk ek..hehehehe..

    thanks kak lia..

    mamalieyna

    kalau anak yg demam,semua dlm rumah boleh kalut..risau memang risau..thanks ye..

    Rizziela

    mungkin terseliuh ataupun sakit otot..ntahlah,alhamdulillah skrg aktif blk..thanks ye kak..


  9. Hanna Says:

    ibu emy efy eqy

    thanks kak salwa..

    bena a.k.a ibu saya

    thanks nenek,nnt khayra mkn banyak2 sampai buncit..hehe..

    heri

    ok thanks..i'll do..insyallah..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...