Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers
Showing posts with label Aktiviti Mama. Show all posts
Showing posts with label Aktiviti Mama. Show all posts

Kerastangan Untuk Kak Ngah #LinaAshraf

Ini kali ke-5 saya buat hantaran.1st time buat masa saya kawin tahun 2008. Pastu buat untuk adik kawin tahun 2009.Then melarat lah 2 orang adik ipau dan last sekali untuk adik kedua saya yang kawin bulan November lepas.

Orang suruh buat kita hantam sajelah.Muahaha.Nasib la labu.Hantaran kali ni adik saya langsung tak kisah tema apa.Bagi bulat-bulat kat saya untuk pilih kaler tema.Setelah disurvey,marilah kita pilih merah + putih.Hantaran yang ni simple je.Cik pengantin tak mo sarat-sarat.Tu je permintaan dia.Yang lain bagi kat akak ko yang buat pilihan.Ammak!

Mula-mula kita balut polisterin dengan kain satin putih.Then hias bucu dengan kepingan foil.siap untuk tapak.



Cukup 9 tapak a.k.a 9 hantaran. Itu mula-mula je janji 9.Pastu meleret-meleret tambah lagi hantaran.Akhirnya sampai hari nikah pihak lelaki bawak 13 dulang.Mak aih! Bermakna orang pompuan kena lebihkan hantaran.So tercungap ler akak ko ni nak ngabiskan 15 hantaran. Mintak nyawa.mintak nyawa...


Baju Kemeja

Pen Parker

Perfume

Jam

Time ni belum tahu lagi nak kena tambah hantaran.Cewah cantik je susun.

Ni gambar sehari sebelum nikah.Tunggang langgang susun hantaran.Sirih junjung pun tak siap lagi.Tupperware kuning tu bukan ler hantaran.Tapi simpan coklat dalam tu buat sementara.Kang naya semut datang.Hari nikah baru curah dalam bekas.

 Dah malam pun tak siap-siap lagi. Pengantin tak fikir sangat pasal hantaran dia.Dia fokus benda lain.Ahkak dia yang kalut ni.So sampailah hari nikah, pun masih tak cukup.Takde idea nak balas apa.Mak pengantin amik kuih bakau 3 bijik letak kat dulang pastu tepekkan bunga ros merah.Tak semenggah.Fuh!Last-last tengok cantik gak.Hahaha.Mintak mahap hantaran 15 dulang tu tak sempat nak snap.Ahkak pengantin macam Ketua Program, busy sangat.


Buat hantaran ni suka-suka je.Kalau takde mood jangan harap ler nak mendeco  hantaran.Kat ofis ni pun ada jugak member yang rajin buat.So boleh tolong-menolong.Tu je.

#LinaAshraf

Tayar Kereta Berdiet Di Pagi Hari

Hari Isnin yang indah itu, hari bangun awal sedunia.Sebab sekolah dah start.Seminggu dak Kakak bercuti. Lepas hasben gerak pergi kerja saya memang tak tidur lagi.Berkobar-kobar nak pergi kerja awal, sebab dah kena hantar anak-anak ke Tadika and Taska.

Setelkan anak laju-laju then kul 7.40 pagi dah boleh reverse kuar dah. Elok je nak tutup gate, sepintas lalu pandang tayar kiri belah belakang.Eh, apesal pulak ko boleh kempis ni.Adoiyai, time ni lah ko nak berdiet bagaikan. Terus capai phone call hasben.Mengadu buk bak buk bak, jiran sebelah pun keluar nak hantar anak dia pergi sekolah.Haa, elok la tu bang.Macam dipangil-panggil je.Hee.
Ingat dah slim sangat lah tu nak diet macam ni.Cet!

Jiran sebelah tu nama dia Abang Kamal. So, Abg Kamal cakap "Ko tunggu jap, Abg nak hantar dak Ba'in ni pegi sekolah dulu. Kereta masuk balik parking" Baek encik abang Kamal....huhuhu.... Detik-detik macam ni lah anak-anak saya nak buat perangai.Amsyar ada je benda yang nak dia nangiskan.Sikit punya hal nak nak nangis. Nak bawak kereta control dia pegi sekolah.Tak dapatt.Melalak la dia.Geram betul ahkak dek non oii.Khayra pulak dah start nak tidur balik masa saya reverse kuar rumah.Ngantuk sangat.Habis tu kereta dah jadi macam ni, kenalah semua kena kuar kereta.Muka ketat lah cik kak tu. Imran yang tengah tidur kat carsear tu pun boleh terjaga.Padahal semua dah mandi ni. T_T


 Time ni Amsyar still dalam kereta lagi.Dia tak nak turun.Geramm.Spare tayar kaler kuning.Memang tak pernah tahu pun dia kaler kuning.Kecik pulak tu.Eh memang pun semua spare tayar kecik.Heee.

 Dah pujuk-pujuk lebih kurang baru lah Amsyar kuar kereta.Itupun dia takut sebab kereta senget sebelah.Abg tu tengah jek nak kuarkan tayar.Haaa itulah ropanya kasut pinjam.Memang tak ikut piawaian.

Abg Kamal kata ni mesti kena kat rumah depan taman,sebab rumah tu tengah renovation. Nasib badan... Lepas dah setel tukar tayar spare, Abg Kamal suruh pam tayar dulu baru gerak pergi hantar budak-budak.Sebab lembik sikit.Dengan perasaan nerves, bawaklah keta tu pelan-pelan.Memang terasalah lain macam. Sebelum tu hasben tak henti-henti wasap tanya perkembangan.Saya wasap semua gambar kt dia ikut apa yang berlaku. Pergi pam tayar kat Shell.Nasiblah Shell sebelah rumah je.

Masa tu dah pukul 8.20 pagi dah.Lepas pam tayar, baru nak gerak, minyak pulak menyala.Pusing balik isi minyak dulu.Ketiak dah berpeluh ni.Dah setel, baru gerak dengan mulut ni terkumat-kamit baca apa yang patut.Risau wooo dengan keadaan kita bawak anak-anak lagi. Hasben pesan jangan bawak laju-laju, below 70km/j je dan jangan langgar lubang. Baek...

Memang terkemut-kemutlah bawak kereta.Sempoi je bawak 50km/j.Alhamdulillah selamat hantar anak-anak ke Tadika and Taska dengan keadaan tayar macam tu.Masuk ofis dulu sebab baru 9.15 pagi.Kedai tak bukak lagi.Rilek-rilek dulu, kul 10 baru gerak ke kedai tayar.Dekat je dengan ofis.

 Dah sampai.Mari kita tampal itu tayar.

 Dia cek.Dia telek.Dia rendam.Pastu inject, pastu isi angin pastu siap. Saya tanya berapa lama tahan kalau tampal macam ni.Tokey tu kata "Owh, jangan risau kak, kita dah masukkan cacing dalam tu" Haaa? Cacing pun cacing lah.Ekekeke. Total RM10.

 Dan....inlah dia si pembuat onar!

Alhamdulillah, dengan situasi sekarang saya bersyukur sebab di beri kekuatan menguruskan sesuatu yang tak dijangka dengan tenang.Hasben kerja jauh, so pandai-pandailah kita solve sendiri.Cuma sikit penat sebab time tu lah cik P nak melawat.Syukur jugak dapat jiran-jiran yang tak kisah menolong.Esok dah pindah rumah baru dapat ke jiran macam ni lagi....huhu...



Tukar Minyak Hitam

Dah guna kereta hari-hari, kena la tau sikit pasal keta kan. So, Jumaat aritu dapat asignment from hasben suruh tukar minyak hitam sendiri.Lagipun bunyik enjin dah kasar sangat dah.Huhuhu...

Sebenarnya dah berapa kali dah saya bawak kereta pergi bengkel sendiri.Dulu bawak pakcik keta ni sebab alternator bunyik kuat. Pastu ada pergi jugak sebab buat alignment bagai. Then bawak sebab tangki air bocor..haaiihhh...macam-macam le ko ni pakcik.Takpe kena jaga dan hati dan perasaan dia.Kang tak gerak langsung habis aii...Heee..

Kita ni tak boleh lah nak harapkan hasben semata.Kalau benda simple-simple bole lah kita buat sendirik ye tak. Kang tak memasal hasben rugi cuti sehari sebab nak bawak keta pergi bengkel.Alaaa tukar minyak hitam je puuun...

Sesi buang minyak hitam.


 Hasben pesan suruh beli brand Castrol. Tapi takde pulak brand tu.Yang ada Shell dan Total Quartz. Shell pulak hanya untuk 5000, tapi budak ni kata Total Quartz ni pun bagus so saya pun beli lah yang ni.Memang hasben suruh beli 7000.Kalau budak tu bohong dia masuk neraka.Hehehee...

 Dulu-dulu saya ingat minyak ni memang hitam.Dah pakai keta baru lah tahu minyak yang dah abis pakai baru dia bertukar kaler hitam macam tar tu.Kalau dalam botol, kaler dia jernih kekuningan je.Harga untuk hari tu hanya RM127 je termasuk upah. Murah.Selalu RM200++.Rezeki hari Jumaat.
 

Resepi Superfast Cheese Kek Leleh

 Owh...saya adalah peminat tegar cheese.

Oleh sebab saya pernah buat entry nak buat Cheese Cake Leleh ataupun bahasa omputihnya Snowcheese Cake maka bermulalah pencarian bahan nak membaking menatang ni. Dan oleh sebab saya aim yang cheese je, maka saya buat formula sendiri - kek apa-apa je tapi yang penting cheese dia. #sukahatije

Sebelum tu mari kita tinjau Resepinya.

Cheese Cake Meleleh

Kek:
100g tepung hongkong (kalau takde boleh guna tepung gandum)*
60g tepung jagung*
1 sudu kecil baking powder*
1 sudu besar ovalette
100g gula kastor
4 biji telur
2 biji kuning telur
50ml air sejuk (air dari peti sejuk)
75g mentega cair

Cara:
Ayakkan dahulu bahan yang bertanda*
Mixkan semua bahan di atas kecuali mentega cair.Pukul sampai gebu baru masukkan
mentega cair.Sebatikan.
Bakar dalam oven pada suhu 150'C selama 45 minit.

Untuk Cream:
250g cream cheese
120ml susu pekat manis
50ml UHT Whipping cream

Untuk hiasan:
1 buku (250g) cheddar cheese,diparut

Cara penyediaan:
Kek yang masak tadi sejukkan dulu kemudian bahagi pada 2 keeping,tuangkan cream cheese
di atas kepingan pertama.Lapiskan dengan kek,tuang semua baki cream cheese tadi.
Parutkan cheddar cheese di atas kek.

___________________________________________________________________________________________

Ok dah salin resepi lom? Jom kita mulakan....

Sebelum tu salin resepi font merah tu je ye...Sebab saya nak buat cheese je...Kek kita beli siap-siap...Hahahaha!

 Actually ni kali kedua saya buat superfast cheesecake leleh. Kali pertama saya pakai shiffon kek.Kali ni saya beli kek coklat biasa.Ada perbezaannya.Nanti saya cerita.

Nak buat krim cukup senang.Pejam mata pun boleh buat. (nampak nau nipunya).Kali pertama saya beli cream cheese cap philadelphia..mahe sikit lah harga dia tapi sedap..yang kedua ni saya beli yang murah sket, cap tatura.Macam dalam bunjut gitu.Rasa dia tak jauh beza.Sedap je saya rasa (antu cheese).


 Pastu mix sekali dengan whipped cream dan susu pekat manis.Mix sampai halus dan tak berketul.Pastu siaappp dah cream chesse...!

Masa untuk menyira cheese. Kek tadi kita belah tengah untuk lapis dengan creamcheese.Lebih kurang macam ni.

 Lepastu saya amik bekas plastik macam ni untuk nampak beli kat kedai.Hahaha!Masa nak sira cheese lebih elok tuang cheese tu kat dasar bekas dulu baru letak kepingan kek tadi.So kek tu dah penuh disalut dengan creamcheese dari bawah sampai atas.Lepas sapu sekali lagi creamcheese barulah letak kepingan kedua dan salut sali dengan creamcheese...wahh heaven!

 Akhir sekali kita tabur dengan mozarela cheese yang siap diparut.Siapp!

Masuk dalam peti sejuk dulu dan makan lepas 4 jam.Sebab creamcheese memang sedap dimakan sejuk-sejuk.Saya dapat dua bekas.Ada gaya tokey cheesecake leleh tak?Hahaha!!

 Bekas yang ni bawak ofis.Bagi banjir punya cheese.

Inilah dia Snowcheese Cake yang pertama kali saya buat.Saya pakai kek pandan shiffon. Pada saya better kita guna shiffon cake sebab kek ni still lembut kalau masuk dalam peti ais compare dengan kek biasa yang jadi keras sikit kalau dah sejuk kat dalam peti ais tu.Gambar ni saya cilok kat instagram hasben.Dia lagi suka kek yang ni dari kek biasa tu untuk buat snowcheese cake.Alhamdulillah perut suami kita kena jaga.Heee.

Itu saje untuk tips kali ni...pace no war :)

Oreo Cheese Cake Bulan Mei Haritu

Sejak transfer gambar dalam hp ke pc ni rasa macam-macam nak entry nak buat.Godek-godek jumpa gambar Imran, nak buat entry Imran, godek-godek jumpa gambar lauk yang dimasak, nak buat entry masakan,jumpa gambar hasben nak buat entry pasal my BFF tu…akhirnya satu hapah pun takde.Haihhh… T_T

Harini macam terlebih nafsu nak makan macam-macam (macam awak sorang je puasa 10 Muharam ye), saya tunjukkkan entry ni..tadaaa! Oreo Cheesecake buatan sendiri perasan sedap…Hahaha.

Buat ciskek ni dah lama.Date taken kat gambar tu bulan Mei.Lepas tu asiklah buat ciskek.2-3 bijik saya buat dalam bulan yang sama.Ada sebijik yang saya buat untuk celeberate Anniversary Mak&Ayah  16 Mei dulu.Lepas habis sebijik, meroyan cari bahan kat Mydin nak buat lagi.Eh, ciskek ni pada saya senang je.Bahan-bahan dia pun senang nak carik.Takyah nak pergi kat kedai kek.Mydin pun boley.

Ni rupa kek yang baru masak.Lepas tu kena masuk dalam fridge.Sebab bangsa cheese ni sedap kena makan time sejuk.Yummeh!
 


 Kebetulan masa tu Mother's Day. Khayra siap wish.Tulisan masih lagi "cantik" sebab baru awal tahun.Hee.Tulis pun tinggi rendah tinggi rendah je.

 Based dia peroi pulak.Takpe,tu 1st attempt.2-3 kali buat dah terer dah.Potong pun cantek je. (dah start dah dah perasan)



 Ni buat kali ke-2 ke ke-3.Tak ingat pulak.Buat bentuk square.Deco tu Incek Hasben yang buat.Fidodido katanya...hehehe.(gambar tak mau tegaklah,sori kawan-kawan terpaksa teleng)

 Ok resepinya saya amik di sini  dan disini ya.

OREO CHEESECAKEResepi Asal: Jthorge
Sumber: Ummi @ Home Sweet Home
Rujukan aku : Kak Azlita Aziz

Bahan:-30 keping oreo cookies (buang cream tengahnya) - kisar halus - Krim dia saya guna balik.Tak buang pun.Campur dalam adunan sekali.
1/4 cawan butter - cairkan.
 

Bahan Filling:-16 oz (2 cawan) (500 gm) cream cheese
1/2 cawan gula halus
1/2 sudu teh esen vanila
1/2 cawan sour cream - saya ganti dgn yogurt asli
2 biji telor - buang tali pusatnya
1 cawan oreo yang dicincang halus

Cara Menyediakan:-Base :-
gaulkan oreo kisar dengan butter cair rata-rata. Tekan dalam loyang yang telah digris dan dialas. Pre-heat oven pada suhu 180 Celcius.

Filling:-~ Pukul cream cheese, gula dan esen vanila dengan kelajuan sederhana hingga benar-benar sebati.
~ Masukkan sour cream dan pukul sebati.
~ Masukkan telor satu persatu dan pukul sebati.
~ Kemudian masukkan oreo yang telah dicincang halus tadi, kaup balikkan hingga rata.
~ Bakar secara "steam bake" dgn auhu 170 celsius (letak loyang adunan dalam loyang lain yang berisi air) pada selama 45 minit/hingga bahagian tengah benar2 masak. Saya bakar macam biasa.takde nak steambath ni..hehe..
~ Tutup permukaan ciskek dengan aluminium foil untuk mengelakkan permukaan terlebih kuning.. letak pd rak bawah sekali dlm oven..
~ Sejukkan sekurang-kurangnya selama 4 jam/bermalam dalam peti ais. Hiaskan dengan jem kegemaran atau buah2an seperti peach/strawberi


Senangkan.Sekarang ni orang tengah trend Cheesecake Leleh  ataupun Snowcheese Cake.Harus buat ni.Meleleleleleh dah tengok snowcheese tu ooii!

 

Hantaran Kahwin Untuk Adik Ipar

Bulan Jun 2013, bulan mengkerastangan sendiri. Sebab kena siapkan hantaran adik ipar yang nikah 22 Jun 2013.Menantu ni baik hati memvolunteerkan diri sebab pas hari nikah nak berjimba ke Langkawi pulak.Seminggu kat Langkawi tak sempat nak nolong rumah mak mertua yang tengah kecah nak sambut menantu baru (tiba-tiba rasa ada pesaing pulak..kikiki).

Rumah kitorang kenduri seminggu lepas nikah kat Pontian.So, boleh imejin tak menantu hantu jelita ni takde, masa orang sibuk nolong nak kenduri kawin.Sampai dari Langkawi elok je esoknya dah majlis.Bagusss.Tu lah Pak Yen,sape suruh nikah time tu,orang dah booked tiket awal-awal dah.Bluerk!!!

Oklah, intro kemain panjang.Dak Ayen (adik ipar) nak 9 dulang.Dengan gigihnya ahkak ipar buat cecantik 9 dulang yang diidamkan itu.Pastu tiba-tiba tengok masa makin suntuk.Eh,rasanya dah bajet nak buat awal.Tapiii lengah-lengah dah macam takde masa nak buat.Hangkut segala pekakas ke ofis mintak tolong kawan-kawan yang jelita lagi gojess tu (jek kena lebey).

Thanks Fina dan Ila..nasib baik korang tolong.Shalu pun thanks jugak sebab tolong tengok.Booo...hahaha! Sebenarnya saya lom dapat rentak je,pas makcik-makcik tu start, baru lah mood tu mari.Dapatlah saya siapkan 9 dulang tu dalam masa seminggu lebey.

 Mak buyong Ila tengah tembak gam dengan gunting riben


 Fina tengah bagi idea


 Shalini....tengah pegang riben dan tengok riben..Hehehe.



Kawan-kawan tolong siapkan yang penting-penting je,pastu saya bawak balik rumah deco cecantik munga-munga tu.Theme color Purple & Pink. Bahan-bahan semua saya kena fikir sendiri nak beli macam mana. Fening jugak. Sebab kena ikut tema dan bajet yang diberi.Ngeh ngeh..

Pastu dah setel buat 9, dak Ayen mintak tambah sedulang untuk perfume..grrrr!Kena carik lagi munga-munga,tapak & lace. Pastu tapak gelang batal air semayang tak buat lagi.Matik! Kena tawaf lagi kat kedai tu.Pape pun Kak Ana suka Yen..Huhuhu.

 Telekung ni adik ipar bongsu yang gubah.Terer tak dak Atin buat..saya touch up mana yang patut.


 Hari sebelum bertolak ke Pontian.Kitorang kat Melaka.


 Perfume

 Baju kebaya nyonya dengan kain batik.


 Al-Qur'an dan Sejadah

Duit mas kawin dalam frame yang saya lekat dengan shine-bright-like-a-diamond dan gelang batal ir semayang

 Beg

 Kasut

 Bakul buah dan buah-buahan.Time ni gugusan anggur lom letak lagi.

Sireh junjung buat gubahan bunga dalam bakul.Gulung-gulung pastu cucuk.Siapp

 Telur Pindang

 Kapkek

 On the way pegi Pontian.3 Jam perjalanan dari Melaka. Lentok sudaa.

 Inilah Dak Ayen.Berdebar ke dude?Rilekk arr..kehkehkeh

 Tudung biru pakai spek tu my sporting mother-in law.Tudung coklat tu mak kesayangan saya.Ikut sekali.Kata besan kann.Ayah pun ikut.Hee.

 Pelamin pink youu.




 Imam tak sampai lagi.Apa yang disembangkan tu entah.

 Baca jangan tak baca

Lepas gambar tu saya snap,bergegas ke bawah rumah melayankan hero kecik saya yang turun-naik tangga tu.Spoil la Dek.Mama tak dapat tengok Pak Yen ketau tangan salam pak imam tu.Gambar pengantin perempuan a.k.a biras saya pun tak sempat nak amik.Imran dengan Amsyar tag team main pasir & batu-batu kat bawah rumah.Adoiyaii..

Melengas jangan cakaplah budak-budak tu.Saya inta-intai je dari tingkap dengar pengantin nak akad.Dah balik rumah tengok video nikah tu,tergelak pulak sebab Imam yang 3 kali akad. Sebab susah sangat sebut nama pengantin perempuan.Hahaha lawak.Pengantin lelaki steady sekali lafaz.Cewah!


 Balasan hantaran dari pihak perempuan.Kerlass ko Ti..Hehee :D

Lepas nikah ada malam berinai.Tapi saya terpaksa balik Melaka malam tu.Kena pack barang nak fly ke Langkawi.So kitorang ditugaskan bawak balik hantaran perempuan.Nasib baik 2 kereta (hasben & ayah pun balik)..so muat semua hantaran.Yang terbalik tak yah cakaplah.Nasib baik dah setel majlis.


Kepada Ayen & Ati, Selamat Pengantin Baru (2 bulan pun baru gak)..Semoga ikatan ini kekal selamanya.Amiin. (cilok gambar kat FB pengantin..peace :D)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...